Jouluoratorio ja
Johan Sebastian Bach

Jouluoratorio

Jouluoratorio (Weihnachts-oratorium, BWV 248) on Bachin säveltämä kuusiosainen teos joulun ajan tapahtumista. Yhteensä Jouluoratoriossa on 64 numeroa, jotka jakaantuvat kuuteen itsenäiseen kantaattiin.

Kolme ensimmäistä kantaattia, joita nykyään esitetään usein ennen joulua, keskittyy joulun ydinsanomaan Vapahtajan syntymästä. Kolme jälkimmäistä kertoo Jeesuslapsen tarinaa hieman myöhemmin, mukana ovat mm. tietäjät ja Herodes, niitä esitetään usein joulun jälkeen loppiaisena.

Kantaatit

Ensimmäinen kantaatti alkaa juhlavan riemukkasti: Jauchzet, frohlocket, auf, preiset die Tage
(“Iloitkaa, riemuitkaa, nouskaa, ylistäkää näitä päiviä”). Heti alkukuoron jälkeen lähtee joulun tarina liikkeelle Luukkaan evankeliumin mukaan evankelistan kertomana: Es begab sich aber zu der Zeit (“Ja tapahtui näinä päivinä…”).

Ensimmäiset 3 kantaattia ensiesitettiin jumalanpalveluksen yhteydessä peräkkäisinä päivinä Leipzigissa joulupäivästä 1734 lähtien. Kolme jälkimmäistä uudenvuodenpäivästä lähtien, viimeinen loppiaisena 1735. Osa kantaateista esitettiin kaksi kertaa samana päivänä: aamulla Tuomaan kirkossa ja iltapäivällä Nikolauksenkirkossa, jotkut vain kerran.

Johan Sebastian Bach

Johann Sebastian Bach (1685 Eisenach − 1750 Leipzig) oli saksalainen säveltäjä, kapellimestari ja urkuri. Hän oli barokin ja samalla koko taidemusiikin historian merkittävimpiä säveltäjiä. Bach sävelsi kaikkia aikansa teostyyppejä oopperaa lukuun ottamatta. Yleisesti katsotaan, että barokkiajan musiikki huipentui häneen.

Bach joutui elinaikanaan arvostelun kohteeksi musiikillisesta vanhanaikaisuudestaan, koska ei seurannut orastavaa galanttia tyyliä. Hän oli Vivaldin ja Telemannin ohella yksi musiikkihistorian tuotteliaimmista säveltäjistä: yli 1000 teoksen tiedetään syntyneen Bachin kynästä. Hän sävelsi valtavasti kirkollista musiikkia, kuten messuja, oratorioita, passioita ja ainakin 215 kantaattia; konserttoja ja teoksia yksittäisille eri soittimille, monenlaista urkumusiikkia, sekä runsaasti kamarimusiikkia.

Fuugan hän kehitti täydellisyyteen: hän loi hyvin monimutkaisia, mutta silti kauniita melodioita, jotka kehittyvät samanaikaisesti useamman melodian ryhmissä, kontrapunktissa toistensa kanssa.

Bachin musiikkia on verrattu historiassa kahtaalle heijastavaan peiliin. Toisaalta Bach kokosi yhteen kaiken sen, mitä ennen häntä oli saavutettu, ja kohotti edeltäjiensä kehittämät muodot taiteellisesti ja teknisesti huippuunsa, jopa niin, että monessa tapauksessa ei enää ollut pääsyä eteenpäin. Toisaalta hän viitoitti musiikin tulevaa kehitystä ja ennakoi miten myöhemmät säveltäjämestarit vuorollaan avaisivat uusia musiikillisia näkymiä.

Johan Sebastian Bach