Porvoon Konserttiyhdistys Borgå Konsertförening logo

Borgå Konsertförening är aktiv igen

Bästa vän av klassisk musik! Vi har väckt till liv Borgå Konsertförening, som fungerade mycket aktivt på 1970–80 talet. Föreningen ordnade då fina recitalkonserter i Borgå med bl.a. pianisten Käbi Laretei som gjorde en fin internationell karriär. Vi som startade föreningen på nytt märkte att julstämningen i Borgå egentligen saknar en liten, men desto viktigare bit, dvs. J.S. Bach Juloratorium. Verket har alltid då och då framförts i Borgå domkyrka och annanstans i Östra Nyland, men vi tänkte nu organisera en årligt återkommande tradition.

Våra planer sträcker sig längre in i framtiden. Vårt mål är att skapa en tradition där Juloratoriet årligen framförs i Borgå på den första adventsöndagen och i Sibbo fredagen före det. Vi har gjort ett samarbetsavtal med Borgå församlingars samfällighet och med Sibbo församlingar. Vi har dessutom inlett ett samarbete med Finländska barockorkester och Sibelius-Akademins Sångkonst avdelning. Från och med i år blir alltså J.S. Bach kära Juloratorium en betydande del av Borgås jul.

Vår förening ämnar också årligen på våren ordna en recitalkonsert. Om detta berättar vi mera i framtiden, men säkert är redan nu att vi kommer att satsa på musik från barocken och romantiken.

Välkommen att bli understödande medlem i vår förening. Understödsmedlemmarna har många fördelar varav den viktigaste kanske är en garanterad biljett till Juloratoriekonserten.

Läs mera om medlemskapet här.