Meistä

Porvoon Konserttiyhdistys

Borgå Konsertförening – Porvoon Konserttiyhdistys rf, y-tunnus 0364994-8

Porvoon konserttiyhdistys on yhdistys, joka haluaa edistää klassisen musiikin saavutettavuutta Itä-Uudellamaalla. Yhdistys tuottaa taiteellisesti korkeatasoisia konsertteja ja muita musiikkiesityksiä sekä järjestää esittelyjä ja keskusteluja, joissa klassinen musiikki on keskiössä. Yhdistys toimii koko Itä-Uudenmaan alueella ja on kaksikielinen.

Toimintavuonna 2022–2023 tarjoamme adventtina alueemme konserttiyleisölle J.S. Bachin Jouluoratorion Porvoossa ja Sipoossa. Keväällä jatkamme toimintaa resitaalikonsertilla, jossa on barokin tai romantiikan ajan ohjelmistoa.

Historiaa

Porvoon konserttiyhdistys on alun perin perustettu 1977 ja se oli aktiivinen toimija aina vuoteen 1982 saakka. Silloisen toiminnan aikana järjestettiin säännöllisesti korkeatasoisia konsertteja Porvoossa sekä ympäristökunnissa.
Sen jälkeen yhdistys eli hiljaiseloa kunnes muutama tulisielu talvella 2022 kokoontui ja päätti käynnistää toiminnan uudestaan.
Tulevaisuuden visio

Haluamme vahvistaa kiinnostusta klassista musiikkia kohtaan Itä-Uudellamaalla tarjoamalla yleisölle korkeatasoisia konserttielämyksiä ja musiikkitapahtumia. Haluamme antaa esiintymismahdollisuuksia sekä maineensa vakiinnuttaneille että nuorille lahjakkaille taiteilijoille. Pyrimme tavoittamaan konserteissa vakituisesti käyvää yleisöä mutta myös löytämään aivan uusia yleisöryhmiä.

Porvoon vanhan kaupungin joulutunnelma on laajasti tunnettu ja Porvooseen tulee joulunaikaan kävijöitä koko Suomesta. Haluamme käynnistää tradition, jossa Bachin Jouluoratorio käynnistää joulun odotuksen ja on osa Porvoon joulutunnelmaa.