Borgå konsertförening

Borgå Konsertförening – Porvoon Konserttiyhdistys rf, FO-nummer 0364994-8

Borgå konsertförening rf är en förening som önskar befrämja intresset för klassisk musik i östra Nyland. Vi producerar konstnärligt högtstående konserter och musiktillställningar samt arrangerar presentationer och diskussioner i vilka den klassiska musiken står i fokus. Vi verkar i hela regionen Östnyland. Föreningen är tvåspråkig.

Under verksamhetsåret 2022–2023 kommer vi i advent att erbjuda den östnyländska publiken J.S. Bachs Juloratorium såväl i Borgå som på annan ort i regionen. Under våren fortsätter vi med en recital-konsert med barock eller romantisk musik.

Historia

Borgå konsertförening grundades ursprungligen år 1977 och var aktivt verksam fram till 1982. Under den här tiden ordnades regelbundet högtstående konserter i Borgå med omnejd. Föreningen levde sedan ett stillastående liv tills några av de nuvarande eldsjälarna kom samman under vintern 2022 och beslöt att återuppväcka föreningen.

Vi önskar stärka intresset för klassisk musik i Östnyland genom att erbjuda den lokala publiken fina konserter och musikaliska evenemang i hemtrakterna. Via evenemangen vill vi också ge såväl etablerade som unga lovande musiker möjligheten att uppträda inför publik i vår region. Vi strävar till att nå både vana konsertbesökare, men också väcka intresse för den klassiska musiken hos helt nya publikgrupper.

Julstämningen i Gamla stan i Borgå är vida känd och drar besökare från hela landet. Vi vill skapa en ny tradition, där Juloratoriet inleder julfirandet och blir en bestående del av julstämningen i Borgå.